Hechting en Trauma

×
hechting en trauma
Basis Training Hechting en Trauma voor gedragswetenschappers.

Inhoud

Met hechting bedoelen we een langdurige emotionele relatie tussen kind en opvoeder. Verstoring van deze relatie kan zorgen voor problemen in de ontwikkeling van het kind en kan samengaan met traumatisering.
Zonder gezonde hechtingsrelatie leert het kind moeilijk omgaan met stressvolle omstandigheden en loopt het, op basis van een verstoord stresssysteem risico op ontwikkelingsproblemen op neurologisch, relationeel, emotioneel, cognitief en lichamelijk gebied.
Het komt regelmatig voor dat kinderen met hechtingsproblemen en trauma’s opgevoed worden door ouders met soortgelijke problemen. De behandeling dient dan ook altijd gericht te zijn op het gezin/systeem. Het vraagt om een integrale, stapsgewijze behandeling, waarbij vaak meerdere hulpverleners betrokken zijn en waarbij afstemming van wezenlijk belang is. Dit, omdat juist deze kinderen en hun opvoeders behoefte hebben aan stabiliteit en corrigerende ervaringen in de samenwerking en interactie.

Duur:

2 dagen, totaal 16 uur.

Prijs

€150,00

Schrijf je in!

Doelstelling

  • De cursist weet hoe gezonde hechting tot stand komt en hoe een verstoorde hechting de ontwikkeling en het gedrag van kinderen kan beïnvloeden.
  • De cursist weet wat enkelvoudig en complex trauma is, hoe trauma’s de ontwikkeling kunnen beïnvloeden en welke behandelingen kunnen worden ingezet.
  • De cursist weet welke factoren het risico op trauma vergroten en welke factoren de veerkracht bevorderen en hoe hulpverleners dit kunnen beïnvloeden.
  • De cursist weet wat secundair trauma is, en hoe te handelen op preventief en curatief gebied.

Gehanteerde theorieën:

  • Theorieën over hechting: Bowlby, Ainsworth, Bakker, van Ijzendoorn.
  • Theorieën over Trauma: Nicolai, Ten Broeke en de Jongh.

Literatuurlijst

  • Het behandelen van trauma bij kinderen en jongeren door Blaustein en Kinneburg, H1 t/m H7 (94 pag.)
  • Slapende honden? Wakker maken! Arianne Struik. H1, 2 en 3 (94 pag.)
  • Zorgen voor getraumatiseerde kinderen door Coppens en van Kregten, H6 tm H10 (106 pag)
  • Richtlijnen traumagerelateerde problemen. NJI website.
  • Richtlijnen problematische gehechtheid voor jeugdhulp en jeugdbescherming. NJI website.

Aanbevolen literatuur:

  • De jongen die opgroeide als hond. Bruce Perry.
  • Traumasporen. Bessel van de Kolk.
  • Complex trauma diagnostiek en behandeling. Stofsel en Mooren.

Draaiboek/urenindeling

Dag 1: Hechting

  • Ontwikkeling van hechtingsstijlen.
  • Definitie hechtingsstoornissen. (DSM)
  • Samenhang hechting en trauma
  • Invloed op de ontwikkeling
  • Hechtingsproblemen en comorbiditeit
  • Klein stukje over diagnostiek? Iig differentiaal diagnostiek (ADHD/autisme).
  • Aanpak/behandelmogelijkheden.

Dag 2: Trauma

  • Wat is? Verschillende soorten trauma.
  • Belang van herkennen van trauma.
  • Definitie van trauma (DSM)
  • Effect van trauma op verschillende leeftijden.
  • De traumabril/traumasensitief werken.
  • De cognitieve driehoek, de onzichtbare koffer.
  • Veerkracht.
  • Emotieregulatie/zelfregulatie/coregulatie.
  • Klein stukje behandelmogelijkheden/verschillende behandelingen.
  • Kort: secundaire traumatisering.

Onze werkwijzen

  • Powerpointpresentatie
  • kennisoverdracht
  • Visueel materiaal
  • Oefeningen

Opdracht/toetsing

Lezen van literatuur voor aanvang van de training. Als eindopdracht: maak op basis van wat je hebt geleerd in de afgelopen twee dagen een plan van aanpak/behandelplan voor een eigen casus. Dit dien je schriftelijk in uiterlijk vier weken na de tweede trainingsdag. Deze toets zal door de docenten worden beoordeeld.

Doelgroep:

Gedragswetenschappers

Contacturen:

16 uur

Docenten

– Mw. Drs. C. Abbink, GZ psycholoog.
– Mw. Drs. M. de Groot, GZ pscyholoog.
– Mw. Drs. C. Menting, Orthopedagoog-Generalist.

Uren literatuurstudie:

20 uur

Aantal deelnemers:

Maximaal 20

Data:

Vandaag en morgen

Inschrijf Formulier

Uw Adres(Vereist)