Klachten

×
Klachten 2
Alle informatie betreft klachten en de afhandeling

Ik heb een klacht, wat nu?

De medewerkers van PRED zetten zich allen in om de beste hulpverlening te bieden. Toch is het mogelijk dat cliënten niet tevreden zijn over de door ons geboden zorg. Zo kan iemand bijvoorbeeld een klacht hebben over de manier waarop een medewerker met hem of haar omgaat. Of waren er van tevoren andere verwachtingen over de zorg en is het vervolgens heel anders gelopen. We raden onze cliënten aan daar niet mee rond te blijven lopen maar hun klachten te melden. Hieronder informeren we hoe dat kan.

Wij maken onderscheid tussen: klachtopvang en klachtbemiddeling/behandeling door een klachtenfunctionaris.

Klachtopvang

Je meldt en bespreekt de klacht met de medewerker op wie de klacht betrekking heeft of zijn/haar leidinggevende. Voor jezelf kan het goed zijn hierbij het volgende in gedachten te houden:

  • reageer zo snel mogelijk;
  • wanneer het iets is dat niet snel kan worden afgedaan: vraag een gesprek aan; probeer eventueel al van tevoren de klacht kort en krachtig op papier te zetten en aan ons te overhandigen;
  • probeer te bedenken wat je met het gesprek wilt bereiken;
  • je kunt altijd iemand meenemen ter ondersteuning.

Door met elkaar te praten en naar elkaar te luisteren komen we hopelijk snel tot een oplossing.

Klachtbemiddeling/behandeling door de klachtenfunctionaris

Heeft de klachtopvang jouw onvrede niet weggenomen of wil je rechtstreeks (zonder klachtopvang) een klacht indienen? In dat geval kun je de klacht telefonisch of schriftelijk indienen bij de klachtenfunctionaris van PRED.

De klachtenfunctionaris kan op een laagdrempelige en informele wijze bemiddelen in jouw klacht.

De klachtenfunctionaris is bereikbaar via onderstaande gegevens:
CBKZ t.a.v. Klachtenfunctionaris PRED
Antwoordnummer 570
4200 WB Gorinchem
Tel. 0183-682829
E-mail: klachten@cbkz.nl

Klachten 4
Meld je klacht aan

Klachtencommissie en geschilleninstantie

Klachtbehandeling door de klachtencommissie

Het is mogelijk dat je een klacht hebt over zorg die je hebt ontvangen op grond van de Jeugdwet. Je kunt de klacht – indien gewenst – dan (rechtstreeks) indienen bij de klachtencommissie. De klachtencommissie is formeler van aard dan de klachtenfunctionaris en zal haar advies over de gegrondheid van een klacht geven.

De klachtenfunctionaris van PRED kan in geval van een complexe klacht over zorg ontvangen op grond van de Wmo ook besluiten dat je de klacht kunt indienen bij de klachtencommissie. Centraal Bureau voor Klachtenmanagement in de Zorg (CBKZ) te Gorinchem verzorgt de klachtencommissie.

De klachtencommissie is bereikbaar via onderstaande gegevens:
CBKZ t.a.v. Klachtencommissie PRED
Antwoordnummer 570
4200 WB Gorinchem
Tel. 0183-682829
E-mail: klachten@cbkz.nl

Klachten 3
Extern je klacht aanmelden

Klachtenbehandeling door de externe geschilleninstantie

Ontvang je zorg op grond van de Zorgverzekeringswet of Wet langdurige zorg en heeft de klachtbehandeling door de klachtenfunctionaris en/of de klachtencommissie niet tot een gewenst resultaat geleid? Dan kun je jouw klacht ook voorleggen aan de geschilleninstantie. De externe en onafhankelijke geschilleninstantie doet een bindende uitspraak.
Wanneer je de klacht indient bij de geschilleninstantie dien je wel een starttarief te betalen. De klachtenfunctionaris kan je hier meer informatie over geven.
De geschilleninstantie is als volgt bereikbaar:

Stichting Geschillen In De Zorg
Geschilleninstantie
Antwoordnummer 570
4200 WB Gorichem
E-mail: info@geschillenindezorg.nl

Wil je meer weten?

Voor een uitgebreid antwoord verwijzen wij naar het door ons gehanteerde klachtenreglement. Dit reglement kun je kosteloos bij ons opvragen.

PRED jaarverslag klachtenfunctionaris 2023

PRED jaarverslag klachtencommissie 2023