De training richt zich op hechtingsproblematiek en trauma en behandelt hoe gezonde hechting tot stand komt en wat de gevolgen zijn van een verstoorde hechting. Daarnaast wordt de invloed van zowel enkelvoudig als complex trauma op de ontwikkeling van kinderen besproken. Ook is er aandacht voor risico- en beschermende factoren bij trauma en hechting, en hoe secundair trauma herkend, voorkomen en behandeld kan worden. Door wetenschappelijke kennis te combineren met praktische handvatten, biedt de training inzicht in zowel diagnostiek als behandelmethoden.
Tijdens de eerste dag richten we ons uitgebreid op het begrijpen van hechtingsstijlen en hoe deze tot stand komen. We bespreken daarbij de verschillende typen hechting en wat deze betekenen voor de ontwikkeling van een kind. Daarnaast besteden we aandacht aan diagnostische methoden om hechtingsproblematiek te herkennen, evenals de, vaak complexe, relatie tussen hechting en trauma. Hierbij kijken we naar hoe een verstoorde hechting de ontwikkeling van een kind kan beïnvloeden, niet alleen op emotioneel en sociaal vlak, maar ook op neurologisch gebied.
De tweede dag staat in teken van trauma. Zo zullen we behandelen hoe je trauma kan herkennen, maar ook het begrijpen van trauma staat centraal. We behandelen verschillende soorten trauma, de effecten op diverse leeftijden, en hoe veerkracht en zelfregulatie gestimuleerd kunnen worden. Ook besteden we aandacht aan traumasensitief werken en secundaire traumatisering.
Deze training is speciaal ontwikkeld voor gedragswetenschappers die hun kennis en expertise willen verdiepen in het werken met kinderen en gezinnen. De groepsgrootte is beperkt tot maximaal 20 deelnemers om persoonlijke begeleiding en interactie zo goed mogelijk te kunnen waarborgen. De training combineert kennisoverdracht via presentaties en visueel materiaal met praktische oefeningen. Voorafgaand aan de training bestudeer je de nodige literatuur, deze is onderaan de pagina te vinden.
Plan van aanpak
Als eindopdracht maak je, op basis van wat je hebt geleerd in de afgelopen twee dagen, een plan van aanpak/behandelplan voor een eigen casus. Dit dien je schriftelijk in, uiterlijk vier weken na de tweede trainingsdag. Het door jou ingeleverde behandelplan zal door de docenten van deze cursus worden beoordeeld.
Wil jij leren hoe je beter kunt omgaan met hechtings- en traumagerelateerd gedrag bij kinderen? Schrijf je vandaag nog in voor de basistraining hechting en trauma en vergroot je kennis en vaardigheden om professioneel en met vertrouwen te handelen.
Neem contact op voor meer informatie.
De docenten voor deze training
– Mw. Drs. C. Abbink, GZ-psycholoog
– Mw. Drs. M. de Groot, GZ-psycholoog
– Mw. Drs. C. Menting, Orthopedagoog-Generalist
De literatuur voor deze training
– Blaustein, M. E., & Kinniburgh, K. M. (2015). Het behandelen van trauma bij kinderen en jongeren (1ste druk). Uitgeverij SWP.
–
–
–
De theorieën die we behandelen
– Theorieën over hechting: Bowlby, Ainsworth, Bakker, van Ijzendoorn.
– Theorieën over Trauma: Nicolai, Ten Broeke en de Jongh.
Aanbevolen literatuur
– De jongen die opgroeide als hond. Bruce Perry.
– Traumasporen. Bessel van de Kolk.
– Complex trauma diagnostiek en behandeling. Stofsel en Mooren.